Daha yüksek erişilebilirlik modunu aç
Daha yüksek erişilebilirlik modunu kapat
Ara
Anasayfa
Sertifikalandırma
Şu anda seçili
Misyon-Vizyon
Sertifikalandırma
FSC Nedir?
FSC'nin Amacı ve Faydaları
Sertifikalandırma Kuruluşları
Bağlantılar
İletişim
Anasayfa
Sertifikalandırma
Şu anda seçili
Misyon-Vizyon
Sertifikalandırma
FSC Nedir?
FSC'nin Amacı ve Faydaları
Sertifikalandırma Kuruluşları
Orman Genel Müdürlüğü Sertifikasyon Çalışmaları
Orman Bölge Müdürlükleri Sertifikasyon Çalışmaları
Adana Orman Bölge Müdürlüğü
Amasya Orman Bölge Müdürlüğü
Antalya Orman Bölge Müdürlüğü
Balıkesir Orman Bölge Müdürlüğü
Bolu Orman Bölge Müdürlüğü
Bursa Orman Bölge Müdürlüğü
Çanakkale Orman Bölge Müdürlüğü
İstanbul Orman Bölge Müdürlüğü
Kastamonu Orman Bölge Müdürlüğü
Konya Orman Bölge Müdürlüğü
Mersin Orman Bölge Müdürlüğü
Muğla Orman Bölge Müdürlüğü
Sinop Orman Bölge Müdürlüğü
Zonguldak Orman Bölge Müdürlüğü
Bağlantılar
İletişim
Skip Navigation Links
Ormancılıkta Sertifikalandırma
Sertifikalandırma
Sertifikalandırma
Sayfa İçeriği
Sertifikalandırma Kavramı ve Kapsamı
Sertifikalandırma;
bir ürün, hizmet veya sürecin kurallarda belirtildiği gibi yapıldığının teyit edilmesini sağlamaktır.
Bağımsız sertifikalandırma
; saptanan çevresel politika ve amaçlara uygunluğu garanti altına almayı amaçlayan çevresel yönetim sistemlerinin geliştirilmesi, uygulanması ve sürdürülmesi olarak tanımlanmaktadır. Sertifikalandırmanın amacı, zararlı atıkların azaltılması suretiyle işletmeler tarafından çevreye verilen hasarın azaltılmasıdır.
Sertifikalandırma sistemleri,
tüketiciler, çevresel gruplar veya tüketicilerin güvendiği diğer ilgi grupları tarafından yürütülmektedir. Bununla birlikte, sertifikalandırma sistemlerinin güven yaratan bazı evrensel özellikleri de bulunmaktadır. Sertifika kurumları, müşterilerinden gelen, standartların esnekleştirilmesi yönündeki baskılar nedeniyle, sertifikalandırma sisteminde, bağımsız akreditasyon kurumlarının varlığı sisteme bütünlük ve güvenirlilik kazandırmaktadır. Tüketicilerle ilgili hükümet kuruluşları tarafından yürütülen sertifikalandırma sistemleri, tüketici veya çevreci uzman kuruluşlardan daha az güvenilir bulunmaktadır.
Sertifikalandırmada ürünün mü yoksa yönetim sisteminin mi sertifikalandırılacağı hususu, işletme davranışları ve tüketici tepkileri açısından farklı sonuçlar oluşturabilmektedir. Yönetim sisteminin sertifikalandırılması, sürekli gelişim sürecini içeren iyi bir yönetim sistemi uygulanıyorsa, sistemin amaçlarının gerçekleştirilebileceği fikrine dayanmaktadır. Böyle bir sistem, üründen daha çok yönetim sistemi için standartlar oluşturmaktadır. Alternatif bir sistem, bir ürün için ve/veya ürünün üretim süreci için standartlar oluşturan bir sistem olmaktadır. Sertifikalandırmanın nihai ürün için piyasada kullanılabilmesi için üretim zincirinin teyit edilmesi gerekmektedir.
Akreditasyon
ise; genel anlamda, yetkili bir kurum tarafından, bir kişi veya kurumun belirli görevleri gerçekleştirme yeteneğine sahip olduğunu ifade eden resmi bir belgenin verilmesi prosedürü olarak tanımlanmaktadır(ISO/IEC 1996). Sertifikalandırma kurumlarının, sertifikalandırma işlemini gerçekleştirebilme yeteneğinde olduklarının saptanması, özellikle tüketicilerin güven ve desteğinin kazanılması ve sertifikalandırmanın işlerlik kazanması noktasında son derece önemlidir.
Sertifikalandırma ile ilgili kavramlardan bir diğeri de standardizasyondur.
Standart;
sertifika kurumunun bir ürünü, hizmeti veya süreci değerlendirmede kullandığı ölçütler dizisidir. Eğer bu standartlar yerine getirilmiş ise değerlendirilen işletme sertifika ile ödüllendirilmektedir. Standart; üretici, pazarlamacı ve tüketici arasındaki ortak dildir.
Standardizasyon
ise; uygulamalarda, birlik sağlamak amacıyla, oluşturulan standartlara bağlı kalınmasıdır. Ülkemizde orman ürünleri ile ilgili standartların üretimini, Türk Standartları Enstitüsü yapmaktadır. Orman ürünleri standardizasyonu denildiğinde, odun ürünlerine ilişkin bir takım nitel ve nicel özelliklerin tanımlanması, yine bu ürünlere ilişkin özelliklerin ölçülmesi ve üretimi veya hazırlanmasına ilişkin genel kurallar anlaşılmaktadır. Bu nedenle, sertifikalandırma ile standardizasyon birbiriyle karıştırılmamalıdır.
Standart çalışmaları ulusal olduğu kadar, uluslararası alanda da gerçekleştirilmektedir. Bu kapsamda, ön plana çıkan kurum, Uluslararası Standartlar Kurumu (ISO) olmaktadır. 1994 yılında kurulan bu küresel kurum, uluslararası işbirliğini sağlamak ve düzgün ve adil bir uluslararası ticaret gelişimi sağlamak üzere, uluslararası standartlar geliştirmek amacıyla kurulmuştur.
1990'lı yılların başlarında çevresel olarak uyumlu ürünler üzerindeki tüketici ilgisinin artmasıyla ekolojik etiketleme, çevresel etiketleme veya eko-etiketleme kavramları ortaya çıkmıştır.
Eko-etiketleme
; tüketicilerin satın aldığı ürünün çevresel etkileri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaya dönük işlev görmektedir. Çevre Koruma Kurumu (EPA); eko-etiketleri, onay mührü, rapor kartları ve tekil nitelik sertifikaları olarak üç ana sınıfta toplamaktadır.
Onay Mührü
: Bu damga veya etiket türü, malların ve hizmetlerin benzer ürün veya hizmetlerden çevreye karşı daha az zararlı olduğunu ifade etmektedir.
Rapor Kartları
: Bu eko-etiket tipinde, tüketicilere bir ürün veya hizmetin çevresel sonuçları hakkında objektif bilgiler sunulmaktadır.
Tekil Nitelik Sertifikası
: Bu eko-etiket tipi ise, ürünün hayat devrine ilişkin aşamalardan tüketici için en önemli olanı üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu nedenle sertifikalandırma doğal olarak, “ekolojik pazarlama" ya da “çevresel pazarlama" ile bağlantılıdır. Nitekim son yıllarda, pazarlamacılar, işletmelerin ve tüketici faaliyetlerinin doğal kaynaklar üzerindeki etkileri hakkında daha fazla bilinçlenmesiyle, çevresel pazarlamanın, sürdürülebilir kalkınma için bir araç olabileceği ve çeşitli ilgi gruplarının tatmin edilmesini sağlayabileceği düşünülmektedir.
Çevresel pazarlama
; “çevreye olan zararları asgari düzeyde tutmak suretiyle, tüketici istek ve ihtiyaçlarının tanımlanmasından kazanç sağlama" şeklinde yapılabilir.
Diğer taraftan, sertifikalandırma doğrudan doğruya toplam kalite yönetimi ve Kalite Sistemi sertifikalanması ile ilişkili olmaktadır.
Kalite
; kısaca istenen özelliklere uygunluktur.
Kalite yönetimi
ise; genel anlamı ile bir kuruluşta hedeflenen kalitenin gerçekleşmesi amacı ile sürdürülen planlı ve sistematik faaliyetlerin bir bütünü olarak tanımlanabilir. Günümüzde birçok kuruluş kalite sistemlerinin ISO 9000 Kalite Güvencesi Modelleri'ne uyumlaştırma sürecine girmiş ve sistemlerini buna göre sertifikalandırma çalışmalarına devam etmektedir.
Ara